25.11.10

501 ways to boost your child's self-esteem ( #1)


saya rekemen buku ini untuk semua parents. harga tak mahal pun RM28. saya beli  ni kat kinokunia.  Tapi saya akan share inti pati buku ini, k. sharing is caring.... :) memandangkan ada 501 cara, takkan lah nak type penuh satu N3 kan.. nanti sampai tahun depan tak habis... so setiap kali saya akan type dalam 10 tips dia.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

501 WAYS TO BOOST YOUR CHILD'S SELF-ESTEEM

NO1. Start your child off right. Don't give her a silly name or initials that will cause a lifetime of embarrassment. 
Ni dalam Islam pun suruh kita bagi nama yang baik-baik yang memberi makna yang baik. sebab nanti maknanya itu akan mempengaruhi peribadinya.

NO2. Hug your child everyday.
Ni  saya kena praktis lagi. kengkadang terlupa nak peluk.

NO3. Save the best twinkle in your eyes for your child.
heheheheheh...... sengeh dan senyum penuh iklas pada anak kita.. ada lah buat jugak.

NO4. Catch your child being good. 
Ni ada buat jugak..

NO5. Don't expect consistency, logic, unselfishness or other miricles from a small child.
kengkadang ini saya tak sedar... saya selalu mengharap yang terbaik dari anak-anak, pastu sendiri yang frust.

NO6. Sometime when there's conflict between work and family, choose family.
Ni tidak semudah yang dibaca. tapi syukur saya ada bos yang baik dan memahami.

NO7. Don't spend much time on 'what ifs' and 'if onlys' in raising your child.
Ni saya tengah praktis lagi... bender ni betul2 buat kepala saya pening selalu.

NO8. Really listen to your child. do not interrup of finish his sentences.Pay attention to all the words and feelings behind them. real listening is a lot more than just being quite, waiting your turn to speak. 
Ni saya berambah baik. dulu saya selalu potong cakap terutama bab Mirul tergagap2.. Arman lagi lah saya tengah pulun nak memahami dia sebab dia guna sign language.

NO9. when your child needs conforting, do not worry about messing up your hair or wrinkling your clothes. 
ikut color baju... kalau warna putih saya akan peluk berhati-hati...

NO10. Show your child positive ways to calm down.  
ohhh.... saya seorang yang kelam kabut... kengkadang amirul yang akan tenangkan saya.. hehehhehe

ok setakat ini... nanti saya akan sambung lagi....



2 comments:

  1. selalu lupa nak hug..

    kita tak sempat baca buku..
    kita baca sini je lah..
    nanti sambubg ek!!
    :)

    ReplyDelete
  2. sure sambung... jenuh nak type... kita update pelan-pelan lah yer... :)

    ReplyDelete