13.12.10

Balik kampung


lagi sorang cucu, maya tak der dalam gambar. yg belakang saya yang putih gebu itu KLong yang terchenta

tak update 2-3 hari ni sebab balik kampung... Ibu dan ayah baru saja balik haji hari rabu lepas... sob..sob... tak dapat cuti sambut kat airport. Ari Sabtu seperti yang dijanjikan, saya balik kampung pagi-pagi, angkut bebudak dalam keadaan tak mandi pagi :).

Syukur, ibu dan ayah sihat, walaupun saya macam nak nangis tengok ayah kurus. Ayah kata jangan nangis... gembeng betul saya... (org johor n org jawa n org bugis dan seangkatan dengannnnyer tau la gembeng ni aper yer..) heheheh...

Masa ibu ngan ayah pergi, saya tak dapat hantar juga.. sob..sob.. iman tak berapa sihat masa tu... Ibu ada tanya, saya nak apa dari sana... beberapa kali borak ngan telepon masa ibu ngan ayah di Mekah n Madinah, ibu tanya soalan yang sama. ada apa2 tak nak kirim.. jawapan saya tetap sama.. tolong kirim doa..  bagi anak-anak angah sihat.. tolong doa, bagi angah ngan faiz kuat apa sahaja dugaan yang datang... setiap kali saya kata macam tu,saya boleh dengar suara ibu sebak sayup-sayup di telipon...

Macam biaser, ibu dan ayah akan citer dan citer pengalaman mereka kat sana.... Ibu kata, kamu muda-muda ni elok pergi.. bila dah tua, nanti tak larat dah kurang tenaga... memnag ada niat nak pergi sana... tapi tak tau bila... Takut kan nak pergi sana.... bila ilmu tak cukup, persediaan rohani dan jasmani kurang... macam-macam boleh jadi... maka dapat lah kami kopiah, jubah, kurma, kacang, minyak wangi, baju tidor, stokin, dan macam-macam.. semoga murah rezeki ibu dan ayah...

Bila berkumpul, wajib masak ni, walau sekali.. tak kisah lah apa jenis masakan,sup ker, gorang ker, asalkan ketam... heheheh.. our fav... nyum..nyum... macam biaser, Chef Nora (K Long) yang masak... saya?? kaki makan...


ketam goreng berlada...

orang berbudi, kita berbahasa......sempat jugak, saya dan KLong pergi rumah mama ermy (mama kepada tunang adik saya)... Kami suka mama ermy.. orang nyer peramah.. keluarga ermy tolong kami masak untuk kenduri sambut ayah dan ibu balik haji... hehehehhe... mama ermy memang terrer masak.. KLong minta satu dua resepi.. bila saya tanya KLong , dia kata dia lupa!... Saya segan ( malu, bukan kamus org kedah maknanyer malas), kalau pergi rumah sana, mesti balik kenyang.. dia akan masak macam-macam.... kami muka tak malu... datang waktu tengah hari.. memang lah dia jamu nasik ngan lauk.. hahaahha... sebab maybe dah rapat, kami borak macam macam... tak buleh citer detail sini.. nanti ada yang malu.... (hahahaha... ada paham??) heheheh... apa-apa pun, kami syukur kerana dapat mengikat tali persaudaraan dengan keluarga ermy. semoga persaudaraan ini kekal dunia akhirat... amin...

2 comments:

  1. aarghhh.ketammmm!!!
    tus..tus... (air liur meleleh atas keyboard)

    ReplyDelete
  2. mehhh sini akak bagi tisu.... ngehhh...ngeh...

    ReplyDelete