27.1.11

Tuna yang tidak boleh dimakan

Suka tuna? nyum..nyumm..... letak kat roti atau biskut. Sedapkan?

Bukan. Saya bukan nak cerita tentang makanan kali ini. Mari sini kita lihat makna 'tuna':

Tuna: luka, cacat (anggota), rosak

Tertuna: 1. kena luka 2. Sengsara

Tunaaksara: buta huruf, tidak tahu membaca dan menulis

Tunabusana: 1. bangsa yang terlalu rendah peradabannya 2. Tidak memakai pakaian

Tunakarna: pekak, tuli, berat telinga (sbp), telinga kuali, congek, tidak mendengar

Tunakarya: Tidak bermata pencarian, tidak berkerja, penganggur

Tunakeras: Pekak, tuli

Tunanetra: Buta

ms 2112 (Kamus Besar, Bahasa Melayu Utusan)... hehehe.. kena letak... nanti ada yang tak percaya .. wink..wink.. maka saya akan tertuna jika ada orang kata saya tipu dia tentang makna tuna ini...

Nota: Saya selalu taip cepat-cepat nak email ..'Assalamualaikum tuan'... baca dua kali, dah jadi 'Assamualaikum tuna'. Nasib baik belum tekan 'send'. :)


10 comments:

  1. banyak jenis tuna yer...hehehe

    ReplyDelete
  2. kalau tak letak reference tadi.. confirm saya ckp ini bahasa dari Tonga Island.

    ReplyDelete
  3. hehehe cute la ..tq cik puan mas ..
    sy suka entry yg berkaitan dgn perkataan baru nih
    hehe

    ReplyDelete
  4. oh, boleh la saya guna.. saya ni "tunakarya".. hahaha...

    ReplyDelete
  5. assalamualaikum tuna ke? sgt comel hehehee :) typing error mmg slalu berlaku bila nk taip cepat2 :)

    salam singgah salam kenal

    ReplyDelete
  6. wow..belajar perkataan baru hari ni..TQ.

    apa apa pun, saya suka tuna mayonis..:)

    ReplyDelete
  7. a'ah... dah igt masa skolah dulu pernah belajar tunakarna , etc, ni...
    tq for reminding.

    ReplyDelete
  8. Deniella: hhaha... kita pun baru tahu jenis-jenis tuna ni... thanks for coming back here..

    Proud Mama: hehhe cik puan..... nanti saya google bahasa tongga island

    Izazi: cik puan izazi.. iyer cute... sekiut pemilik blog ini... heheh nati kita cari lagi words pelik-pelik untuk next entry, k. thanks..

    effa: hahaha... tunakarya tak per...asalkan roommate kita selalu belanja... yer tak?

    Cik fiza: selamat datang ke blog ni...hahaha.... kengkadang terlepas juga... bila jumpa itu org, dia tanya : ko oanggil aku tuna ker? saya sengeh macam kerangg busyuk....

    DaaddyZiyyad : i pun lap tuna mayonis.... banyak kalori tak doktor?

    Is: Class la sekolah Is, kami (akak dan pengomen2 lain ni) confirm tak belajar masa sekolah dulu words ni...sekolah mana dulu? apa nama cikgu?

    ReplyDelete
  9. saya ingat kamus Hindi!!!
    :)

    ReplyDelete
  10. hahahah.. jangan tertipu tau Dr Singa.

    ReplyDelete