11.2.11

Cessss... TARAK guna punya orang!!!!!

Bila saya marah, kengkadang saya cakap macam tu. Itu ayat marah dalam kategori sabar. Bila ayat marah dalam kategori kurang sabar, dia dah jadi lain pulak.  Saya selalu guna  ayat itu, bila berdepan dengan pemandu-pemandu kenderaan jalan raya yang jenis tak paham bahasa. Sebenarnya, bila saya guna ayat itu, saya sendiri pun dikategorikan sebagai 'tak paham bahasa' ... Ngape ek??

OK, mari kita lihat makna 'tarak':

Tarak   : Pengekangan ,  tapa

Bertarak :
1. Mengekang, menyekat, menahan, mencegah (hawa nafsu)
2. Duduk seorang diri, berlama-lama di sesuatu tempat, memencilkan diri, berkhalwat, tirakat
3. Bertapa, mengasingkan diri
4. Membersihkan jiwa, menyucikan diri
5. Lama menanti, lama menunggu

Pertarakan : Pertapaan

Tetarak (tarak-tarak): Tanda akan hujan, alamat akan hujan

Bertarak-tarak: Bergerak-gerak, bergoyang-goyang, tidak diam

                                         :)

                                         :)

                                         :)

Saya ini pastinya tidak akan bertarak, kerana saya seorang yang bertarak-tarak.. heheheheh.....

Rujuk Kamus Besar Bahasa Melayu Utusan m/s 1896  dan 1897.

(psttt.. uih... lama seyh tak buat entry, sibuk giller sekarang ni)

10 comments:

  1. bole jg guna utk, rindu lama tarak entry hehhehee

    ReplyDelete
  2. oooo, ingat dulu TARAK tuh macam modifikasi dari org chinese yang selalu sebut TALAK guna itu olang. ;)

    ok ok, thankssss ;)

    ReplyDelete
  3. hahaha..selama ni ingat itu bahasa melayu yang di'indiakan'

    ReplyDelete
  4. Oyis: hahaha.... itu pun kengkadang saya guna juga...

    ReplyDelete
  5. cekkeya.....

    yer itu olang....hahahha nanti saya cari makna 'olang' pulak....

    ReplyDelete
  6. DaddyZiyyad.. bila dah duduk dalam masyarakat berbilang kaum ni.. memang terjadi percampuran bahasa macam ni... hehehe..

    ReplyDelete
  7. ingatkan p mana lama x nmpk update.
    rupanya 'tarappah...'

    ReplyDelete
  8. dah boleh jadi kamus dewan ni
    hehe

    ReplyDelete
  9. Is: hhahahha.... tu yang paling best... teringat zaman skolah bergaduh masa ada games dulu... bila pihak lawan scor .. kita reramai akan menjerit2 bagai kena sawan 'tarappapa.. yeay!' banyak2 kali.. ehhehe

    ReplyDelete
  10. DrH4i3: hahah.... hopefully my english yang kurenggg ini turut berkembang sepertimana berkembangnya vocabs B. Melayu nihhh... hehehehe....

    ReplyDelete