7.2.11

Dia minta, saya bagi....

Fiza minta saya share tips... saya tak sure tips apa yang dia minta. Saya ni jenis kena cakap terang-terang. Kalau cakap samar-sama saya tak berapa nak faham.

Maybe dia minta tips nak cari calon kot... hahahah... Ni saya nak bagi/share tips... ( muekkk, ada yang muntah sekejap nanti)

Saya ni asal dari kampung. Masa saya kecik-kecik dulu, kalau ada kenduri kawen, maka sibuk makcik-makcik di kampung tu tanya apa kerja menantu/pengantin lelaki. Kalau pengantin lelaki itu doktor, maka kecoh lah satu kampung. Kalau pengantin lelaki itu engineer, maka kecoh lah satu kampung. Bila saya teringat jaman itu, saya tersegeh. Dulu, topik ini dibincangakn secara serius. 'Laki dak Mila tu doktor kau...." perghhh.. glamour... Gempak sepanjang tahun.. Maka penduduk kampung akan menambah beberapa ciri khas pada keluarga itu.. 'Pak Mail mana?' ... 'Ala... Pak Mail menantu engineer tuuuuu'.. Hebat!!

Maka saya pun berangan untuk berkawin dengan dengan doktor... engineer.. seperti kegilaan makcik-makcik di kampung saya. hahahahah.... Saya suka doktor sebab nanti ada orang yang boleh dignose sakit pening saya dan anak-anak, sakit pening ibu ayah saya. Saya suka engineer sebab saya suka pada 'handyman' yang boleh baiki singki sumbat, baiki flush rosak, baiki lampu yang tetiba terpadam. wink..wink..

Seingat saya sejak saya di tingkatan satu, saya berdoa secara spesifik.. saya nak orang yang macam mana... Yang saya masih ingat antara ciri sampingan yang saya mahu, saya nak yang 'kelakar'. Dan tentang kerjaya pula, saya  doa secara spesifik ingin kawin dengan golongan professional (haha, ada yang start muntah) Iyer, sungguh saya sebut perkataan 'professional'  seperti doktor, engineer, pensyarah, arkitek ketika berdoa...

Sekolah di kampung kurang saingan. Yang membuatkan saya belajar bersunguh-sungguh sebab ibu kata  kalau saya gagal SPM, ibu saya akan terima mana2 yang datang masuk meminang. Ini tak boleh jadi! Macam mana cita-cita saya nak berkawin dengan golongan professional?. Maka saya pun berlajar bersungguh sungguh... :p

Jaman saya study dulu, peluang saya untuk berkenalan dengan jejaka- jejaka engineer sangat cerah sebab kami belajar di menara. Jejaka-jejaka arkitek jauh di hujung kampus. Jejaka-jejaka medik memang tak ada!. hahahah... Maka, fokus saya kepada 'bebudak enjin'. Saya 'study' mana pot diaorang kalau lepak di library. Di level berapa, di bahagian rak buku mana. Saya tahu sukan apa dan padang mana diaorg selalu ada. Saya juga join kelab panjat-panjat gunung yang mana bebudak enjin ramai join.. Bukan pergi menempel.. ikut aktiviti apa yang mereka buat... (pengakuan yang jujur hehhee... )

'Perigi cari timba?'  isshhh... Bukan... Saya lebih suka dengan tema 'Usaha tangga kejayaan'. hahahah

Adik-adikku sekalian, ni pendapat peribadi saya, bila part mencari calon ini. Kita kena berusaha. Macam saya, saya sedar saya bukan cantik manis macam Lisa Surihani, petik jari suruh beratur jer, maka berebut-rebut sampai jatuh berguling-guling kaum lelaki, baik yang bujang mahupun laki orang.

Kategori macam saya, kena pasang strategi, kena fokus, kena usaha.. kena doa dari awal... dan yang penting juga ialah restu ibu dan ayah...

Sekian, terima kasih.

Nota: Encik Kaki Pancing juga budak enjin .. wink..wink..wink.....  My handyman itu terar baiki sinki, paip, lampu dan yang sewaktu dengannya...  :)

20 comments:

  1. ini tips memang bagus ni ! terbaek la kak ayin share secara terbuka. memang ni yang kita mau. paling setuju 'usaha tangga kejayaan' wihuwihuu~

    err, tapi buat master ngadap komputer jek. yang jumpa² pun anak² ikan. alahaaaaai~ hihihi :P takpe, do'a masih boleh dipraktikkan sepanjang masa :D

    ReplyDelete
  2. aku dulu tak mintak pad Allah nak jodoh yg ko0 sebut sekian2 tu sbb klu bab handyman
    aku adik beradik bpk aku dah ajo buat keje2 membaik pulih
    keje2 kg
    petik kelapa sawit dan sewaktu dengannya la
    jdi bila aku nak kwin
    aku doa pada Allah
    mintak aku dpt suami yg terima aku dan kuarga aku seadanya
    mcmana celanya aku sebelum kwin
    mcm tulah diri aku
    n yg boleh sabo dgn kepala batu aku ni sbb too independent sejak kecik
    n mintak dpt laki yg tak angkat tgn akt aku sbb dari kecik bpk aku dah puas mukul aku
    standard la org dulu
    klu tak merotan tak mukul tak sah
    so..
    alhamdulillah
    dapt ler sbb aku tak prnh mintak ape2 dari Allah selain sihatkan mak bpk aku
    bab usaha tu
    aku setuju 200 peratus.
    tak usaha
    takdelah hasil
    tpi kenalah seiring dengan doa n niat kita jugak

    ReplyDelete
  3. dapat jugak budak injin ye?
    silap la dulu x menuntut doa tu kat k.ayin.kuikuikui

    ReplyDelete
  4. hehehe.. eh.. ayin kenal mat pancing dari U lagi ke? hhehehe...

    ReplyDelete
  5. As: hahahah... maknanya dah terlewatlah dapat tips ni.. patutnya masa mula2 buat degree tu... heheheh.. yer, berdoa.. mana tau yang ditunggu-tunggu itu berada di depan mata... heheheheh

    ReplyDelete
  6. Sidratul Muntaha: ciri2 asas yang semua wanita harus doa seperti beriman, berakhlak, mampu mendidik, melindungi dan sebangainya memmang dah masuk dlam list awal2 lagi... heheh...

    ciri2 sampingan terpulang pada setiap individu.. sebab saya memang memerlukan yang kelakar bagi mengimbangi perangai saya yang cepat marah.. sekarang ni, bila saya nak marah ajer, ada yang berdiri tepat di muka sambil mengembang2 hidung.. membuatkan saya tidak jadi marah dan terus ketawa...

    ReplyDelete
  7. Is; hahaha... Ausmat banyak ke budak enjin? hahaha.... kalau yg ada pun kat seksyen 6 tu, yg dok menyewa kat blok2 PKNS tuh.... hehhe..

    ReplyDelete
  8. Effa, heheheh...kenal dia masa interview & pemilihan dulu .. hahahaha.....

    dalam beratus orang tu, ntah kenapa kami berdua kena naik atas pentas pulak hahahahah. lawak betul

    ReplyDelete
  9. jodoh dear.. jodoh..

    life's mysterious way to connect one another.

    ReplyDelete
  10. hehehe i like sis nye post ni :P
    sgt comel n pengakuan jujur gituuu...
    sy pn suka yg klakar n cool sbb sy ni cpt gabra :P
    doa x henti2 :)
    sis doakan sy skali yer :))

    ReplyDelete
  11. Effa; yup. totally agree with you dear :)

    ReplyDelete
  12. cik fiza, entry kali ni khas untuk fiza..hopefully menjawab memenuhi permintaan heheheh.... thanks dik. InsyaAllah, akak doakan....

    ReplyDelete
  13. saya pun waktu zaman remaja sering membayangkan orang yang macam mana bakal jadi calon..akhirnya 90 peratus terdapat ciri-ciri itu..dan..here u are..husbandku..

    ReplyDelete
  14. berbaloi jugak panjat2 gunung tu ek!!
    :)

    ReplyDelete
  15. sonok kan nak kawen.. ehehe

    ReplyDelete
  16. Sy suke n3 ni,jujur .. & setuju sgt usaha tangga kejayaan..sy pun berusaha hahahaha
    & tolong mulakan langkah pertama sbb sy mmg minat giler dgn si dia, alhamdulillah si dia yg malu2 tu beri good respond hehehe dan si dia tu la suami saya insyaAllah kini dan selamanya :)

    ReplyDelete
  17. ummiarissa: hehe... syukur... doa dimakbulkan Allah... kalau dapat yang bukan diimpikan pun... kita kena cuba yang terbaik untuk keluarga... :)

    ReplyDelete
  18. DrSinga... hahaha... mmg berbaloi... tapi encik kaki pancing bukan sama U dulu... itu kisah panjat trak... heheh

    ReplyDelete
  19. En_me... memg seronok..... kalau tahu awal-awal dah kawen... hahahahh

    ReplyDelete
  20. Cik puan Izazi.. sekarang baru saya tahu cerita kesemsem itew.... hahaha...... zaman sekarang tak buleh malu-malu.... kena usaha.. tapi biar kena gayanya... hehehe....

    ReplyDelete