2.4.11

Cukuplah!

Perbualan kami berkisar kehidupan seharian, cerita kisah mancing, ikan apa yang dapat, berapa kilo dan sebagainya. Ntah kenapa ada yang memberitahu anak sipulan ini, yang ada seorang anak Down Syndrome berubat di Gombak setelah 3 tahun bertambah baik dan masuk ke sekolah biasa. Saya berpandangan dengan En Kaki Pancing.

Tiba-tiba, ada yang berkata 'kata orang kampung, dia ni (Iman) kena kenan'. Ohhhhh... Itu cukup merobek jantung saya umpama ditusuk-tusuk pisau tumpul berkali-kali. Saya kata cukup lah dengan isu kenan ni. Dulu masa kulit Amirul teruk pun (eczema), saya dah puas dengar orang kata saya kenan mayat, kenan bangkai!. Cukup lah!

Tak ada ayat yang boleh menceritakan betapa kecewanya saya. Bukan kami tak percaya pada perubatan altenatif. Tapi tengok lah pulak pada sakitnya. Kejamlah kami selaku ibu dan ayah kalau tak nak Iman sihat macam anak-anak lain.

Kawan-kawan kata saya kuat. Kuat menghadapi dugaan ini. Tidak. Ini pengakuan iklas saya. Bila doktor suspect Iman ada Williams Syndrome tak ada tempat yang saya pergi, saya tidak menangis. Saya menangis ketika bersendirian, saya menangis di pejabat, saya menangis ketika membeli belah, saya menangis ketika di tandas, saya menangis ketika menonton tv, sehinggakan memandu kereta pun, mudah benar air mata ini mengalir.

Berbulan lamanya saya menangis. Saya kumpul kekuatan sedikit demi sedikit. Berbulan lamanya untuk saya terima hakikat bahawa Iman ada Williams Syndrome. Bila tiba masanya emosi saya berada dalam stabil, ada sahaja kata-kata yang meruntuhkan semangat dan kekuatan yang saya bina.

Kenapalah ada orang yang tidak sensitif pada perasaan orang lain?? Cukuplah kesungguhan dan kepayahan kami dengan cabaran membesarkan anak istimewa. Ada juga yang kata 'tak per lah...membesarkan anak istimewa akan menghapuskan dosa-dosa yang lalu'...... Bagi saya Allah SWT Maha Pengasih. Dia tidak akan 'hukum' parents dengan memberi anak istimewa. Patutlah, budaya negatif masyarakat kita yang suka menilai/menghakimi (judge), menyebabkan parents (tidak semua) bila ada anak istimewa, sorok-sorok di rumah. Sebab khuatir masyarakat akan tertanya-tanya apa dosa mereka di masa lampau sehinggakan Allah menghukum mereka begitu. Kepada mereka yang suka sangat judge kami (parents yang ada anak istimewa)...cukuplah! Anda tak berada di tempat kami.. jadi, lebih baik diam, dari berkata yang tidak sepatutnya.

Saya, suami dan anak-anak amat sayangkan Iman. Bermula detiknya berada di dalam rahim saya lagi, saya sudah merasakan betapa menggunungnya kasih saya kepada Iman. Bila dia lahir, seluas lautan cinta saya serahkan pada dia. Sehinggakan di waktu menunggu dia ketika operate ususnya yang sempit ketika dia berusia 3 minggu. Saya berdoa andai kata jadi apa-apa kepada Iman, ya Allah ambillah nyawa saya sebagai ganti. Saya redha.

Hingga di saat ini. Tidak ada apa yang mengubah rasa sayang saya pada Iman. Tidak berganjak walau seinci. Saya bangga dengan Iman. Pencapaian-pencapaian kecil yang dia buat. Umpamanya menyarap. Mungkin bagi ibu-ibu lain biasa sahaja. Tapi bagi saya, itu satu kejayaan yang amat saya bangga. Saya tahu Iman juga berusaha untuk jadi seperti kawan-kawan seusia dengannya.

Iman banyak mengajar saya tentang kehidupan. Bersyukur pada nikmat-nikmat kecil yang Allah kuniakan umpamanya......

Dan Iman mengajar saya melihat keindahan di sebalik kesuraman.

Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

5 comments:

  1. alhamdulillah akak punya hati yg kuat

    ReplyDelete
  2. kak ngah jgn putus asa...mgkin ade hikmah yg besar disebaliknyer...harap kak ngah dpt mengubah persepsi org malaysia...

    ReplyDelete
  3. kakak ayin,

    Semoga akak,iman n family akak sentiasa diberi kekuatan,n ketabahan.sy tak dpt paham sepenuhnya kedaan akak sb sy mmg tak lalui.tapi dari segi membesarkan anak yang istimewa,sy mmg sgt2 faham.cuma manusia.mmg tak pernah berhenti dari berkata2.sy besyukur sb sy terpilih utk membesarkan Lana.mcm akak ckp.

    "Iman mengajar saya tentang kehidupan. Bersyukur pada nikmat-nikmat kecil yang Allah kuniakan umpamanya......

    Dan Iman mengajar saya melihat keindahan di sebalik kesuraman."

    be strong kak.sy pun masih mengumpul kekuatan.ibu mana la tak risau masa depan anak2.setiap kali sy google pasal autism..setiap kali tu la sy menangis.semoga kita sama2 kuat ye kak!Ameen.(sambil peluk kuat2)

    ReplyDelete
  4. Hi Ayin, Sesungguhnyer Allah Maha Mengetahui. Tak kisahlah orang nak kater apa, bagi kiter, bukankah kita sebagai mama Iman, mama April kini lebih tabah orangnyer, lebih prihatin and sabar orangnyer. Disebalik dugaan yang diberi, kita dapat melihat cahaya yang diberi oleh-Nya. ;) Di saat kita murung, senyuman budak nie beri kekuatan pada kiter.. alahai, tak habis tangisan I di ofis.. nanti lah i balas lagi. ;). tapi I cukup gembira jumpa Ayin di sini. Regards.

    ReplyDelete