27.2.14

Kebun Balkoni Saya... Dan Sebenarnya...

Bila saya upload gambar-gambar hasil tanaman di FB dan istagram, ramai yang bertanya, banyak mana pokok sayur yang saya ada, bagaimana susunannya. Tak de hebat manapun balkoni saya. Tiada pasu atau hiasan mewah beraneka warna, banyak guna bekas guna semula.

Bagi memecah kebuntuan orang ramai,  buat pertama kalinya, di sini saya share rupa keadaan balkoni saya sebenarnya.

Dengan keluasan 4 x 12 kaki...

1. Pandan
2. Kari
3. Pucuk Manis
4. Limau Purut
5. Bendi
6. Pak Choy
7. Bayam
8. Carrot (Baby)
9. Tomato (ada 3 jenis)
10. Kacang Panjang
11. Mint
12. Kunyit
13. Daun Sup
14. Ketumbar
15. Pegaga
16. Ulam sambung Nyawa
17. Oregano
18. Pokok Halau Nyamuk
19. Bell Pepper
20. Bawang
21. Terung Bulat
22. Terung Panjang
23. Timun (Baru habis musim)
24. Cili Padi
25. Kobis (baby)
26. Lemon Basil
27. Thai basil.
28. Cinnamon Basil.
29. Bawang.
30. Labu (baby)
31. Lidah Buaya
32. Dill

Alhamdulillah, rezeki di balkoni :)




14 comments:

  1. kalau bercuti ke, balik kampung ke..
    siapa tolong siram..?

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha tak de sapa siram, tapi ada caranya... winkkk!! winkkk!

      Delete
  2. dlm botol tu ulam pegaga ka?? pokok apa lg yg boleh tanam dalam botol...rumah saya pon tiada ruang

    ReplyDelete
    Replies
    1. yes, ulam pegaga. kebanyakan ulam atau herba bole tanam macam mint (pudina), basil (selasih). saya pernah tanam kalian n pak choi dalam botol.

      Delete
  3. maimunah ahmad27/2/14 12:28 PM

    bagus hendak seribu daya x dak seribu dalih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih... yang penting cuba dulu. tak cuba tak tau kann :)

      Delete
  4. tabik spring!
    malu saya..sebab laman rumah saya penuh rumput aja

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau tabik spring, jangan lupa kaki pun kena goyang sambil buat bunyi dengung... hahaha mcm tabik masscomm.....

      apa lagi?? rugi la tanah yang ada, heheheh cuba la tanam seasu dua, mana tau kan....

      Delete
  5. soalan yang sama dengan Dr. Singa.. ;)
    harap2 pokok2 tu semua membesar dengan sihat hendakNYA.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahah ada cara, tp ada jugak yg terkorban bila kami balik kampong. nasib sepasu dua ajer.

      Delete
  6. Wow! Did you grow your oregano and dill from seed or keratan? I usually see locals selling basil only. I want to start a miniature herb garden haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oregano n dill I beli kat nuseri. Dulu ada manjoram, sama specis dengan oregano, tp dah mati. Try cari di cold storage, pun ada jual dalam bekas kecil2.

      Delete
    2. Thanks! Hope I'll be able to find it there. There's only 1 Cold Storage in my city. Eek!

      Delete
    3. Good luck Debbie :)

      Delete